اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

10 شب 10 منبر| چرا معاویه می‌خواست یزید بعد خودش حاکم شود+صوت کامل پاسخ علوی‌تهرانی

حجت‌الاسلام علوی‌تهرانی گفت: امام حسین(ع) فرمود: هر زمان مسلمانان به فرمانروایى همچون یزید بن معاویه گرفتار شوند باید فاتحه اسلام را خواند. از جدّم رسول خدا شنیدم که مى‌فرمود: «خلافت بر خاندان ابوسفیان حرام است».

10 شب 10 منبر| چرا معاویه می‌خواست یزید بعد خودش حاکم شود+صوت کامل پاسخ علوی‌تهرانی

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، مراسم عزاداری مسجد حضرت امیر علیه‌السلام در دهه اول ماه محرم شب گذشته چهارشنبه چهارم مردادماه با سخنرانی حجت‌الاسلام سیدمحمدباقر علوی تهرانی و مداحی حیدر خمسه و سیدمحمدرضا نوشه‌ور برگزار شد.

چرا امام حسین فرمود با یزید بیعت نمی‌کنم

حجت‌الاسلام علوی تهرانی استاد اخلاق در این مراسم به سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: از سال ۴۰ تا ۶۰ معاویه تمام برنامه خود را صرف کرد تا محبت به امیرالمومنین(ع) را حذف کند. برای همین در منبرها ایشان را لعن و سب می‌کردند. در اواخر عمر تلاش کرد تا این مسیر را تثبیت و پسرش یزید را تلاش کرد جانشین خود کند. برای این امر با افراد مختلف جلسه گذاشت. شاعران برای یزید شعر سرودند و دانشمندان برای او روایت جعل کردند تا این را بعد از پدر به جامعه اسلامی تحمیل کند.

وی افزود: بعد از معاویه سردمداران بنی‌امیه به تمام سرزمین‌های اسلامی نامه نوشتند و برای یزید بیعت گرفتند. نوبت در مدینه به امام حسین(ع) رسید که همه گفتند اگر بیعت نکنید، کار خراب می‌شود. فرماندار مدینه نزد امام آمد تا از ایشان بیعت بگیرد. ۲۰ سال تلاش کرده بودند تا این خانواده را از اذهان پاک کنند. امام حسین(ع) در مواجهه با فرماندار فرمود: «إِنَّا أَهْلُ بَیْتِ النُّبُوَّةِ، وَ مَعْدِنُ الرِّسالَةِ، وَ مُخْتَلِفُ الْمَلائِکَةِ... وَ یَزیدُ رَجُلٌ فاسِقٌ شارِبُ الْخَمْرِ، قاتِلُ النَّفْسِ المُحَرَّمَةِ، مُعْلِنٌ بِالْفِسْقِ، وَ مِثْلِی لا یُبایِعُ لِمِثْلِهِ؛ ما از خاندان نبوّت و معدن رسالت و جایگاه رفیع رفت و آمد فرشتگانیم... در حالی که یزید مردی است فاسق، می گسار، قاتل بی‌گناهان و او کسی است که آشکارا مرتکب فسق و فجور می‌شود. بنابراین، هرگز شخصی همانند من، با مردی همانند وی بیعت نخواهد کرد»

یزید حاکم شد، فاتحه اسلام را بخوانید

علوی تهرانی افزود: بعد از مرگ معاویه، صلح او با امام حسن مجتبی(ع) پایان می‌گرفت و بنا نبود او جانشینی معین کند. امام حسین فرمود من با یزید بیعت نمی‌کند.

این استاد حوزه علمیه گفت: مروان نزد امام حسین(ع) آمد و عرض کرد، یابن رسول الله با یزید بیعت کنید. ایشان فرمود: «إِنّا لِلّهِ وَإِنّا إِلَیْهِ راجِعُونَ وَ عَلَی الاِْسْلامِ اَلسَّلامُ إِذْ قَدْ بُلِیَتِ الاُْمَّةُ بِراع مِثْلَ یَزیدَ وَ لَقَدْ سَمِعْتُ جَدِّی رَسُولَ اللهِ(صلی الله علیه وآله) یَقُولُ: «اَلْخِلافَةُ مُحَرَّمَةٌ عَلی آلِ أَبِی سُفْیانَ فَإِذا رَأَیْتُمْ مُعاوِیَةَ عَلی مِنْبَری فَاَبْقِرُوا بَطْنَهُ» وَقَدْ رَآهُ اَهْلُ الْمَدینَةَ عَلَی الْمِنْبَرِ فَلَمْ یَبْقَرُوا فَابْتَلاهُمُ اللهُ بِیَزیدِ الْفاسِقِ»؛ ما از آنِ خداییم و به سوی او باز می‌گردیم. هر زمان مسلمانان به فرمانروایی همچون یزید بن معاویه گرفتار شوند باید فاتحه اسلام را خواند. بی‌شک از جدّم رسول خدا (صلی الله علیه وآله) شنیدم که می‌فرمود: «خلافت بر خاندان ابوسفیان حرام است و اگر روزی معاویه را بر بالای منبر من دیدید او را بکشید» و مردم مدینه او را بر فراز منبر آن حضرت دیدند و نکشتند و در نتیجه خداوند آنها را مبتلا به یزید فاسق کرد»

صوت کامل این سخنرانی را بشنوید:

 

 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول